Att gå om en klass

Varje vår blir frågan om att gå om en klass aktuell på skolorna. Det är en relevant fråga då ett flertal elever på varje skola inte uppnår målen, kanske varit mycket frånvarande eller sjuka. Det kan även kännas som en naturlig och logisk väg att gå då eleverna kommer att ägna mer tid åt skolarbete och därmed hinna ikapp. Men är det verkligen då enkelt? Det verkar tyvärr inte så. I den här, precis som många andra skolfenomen, är det bra att kika på lite forskning som finns.

Internationellt finns det rätt mycket studier som genomförts. Genomgående trend pekar på långsiktigt negativa resultat. Och här kommer det luriga: Vissa studier visar på att det kortsiktigt verkar det ge positiva resultat. Alltså kortsiktigt kan eleverna prestera bättre i skolan, men långsiktigt vänder trenden. Det är nog en av anledningarna till att många är positiv till denna insats. Först upplevs den logisk, och de i skolan som provat såg positivt resultat! Det är ju sällan man som skolpersonal följer upp enskilda elever ett par år fram i tiden.

Mer konkret ser man långsiktigt negativa konsekvenser i:

  • Skolprestation
  • Mående
  • Attityder till skola

 

Exempel på anledningarna till detta kan vara:

  • Att fungerande pedagogiska strategier inte identifierats. Följande år kommer endast vara ett repeterande av tidigare år, vilket inte tillgodoser stödbehovet. Endast mognad räcker inte som förklaringsmodell.
  • Stigmatiseringseffekter att inte få följa sina jämnåriga, vara ett år yngre, gå tidigt in i pubertet osv.

 

Nedan är lite referenser. Det kan vara bra att vetat forskningen är lite knepig då olika länder har olika skolsystem, kultur, stödinsatser och syften. Även svårt med hur kontrollgrupper är utformade. Finns tyvärr ingen svensk forskning vilket förstås är önskvärt.

  • Sammanställning från OECD visar på negativa effekter

https://www.oecd.org/economy/grade-repetition-a-comparative-study-of-academic-and-non-academic-consequences.pdf

  • John Hatties metaforskning visar på negativa effekter, här finns vissa metodologiska problem men är mycket omfattande. Citat ”Retention is one of the few areas in education where it is difficult to find any studies with a positive effect”.

https://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7164-706-1.pdf

  • Dräpande forskning från USA, där NASP (national association oh school psyschologist) skarpt avråder. Den är tyvärr lite gammal och behöver följas upp.

https://www.wrightslaw.com/info/fape.grade.retention.nasp.pdf

https://www.nasponline.org/assets/Documents/graderetention.pdf

 

Som helhet är alltså att gå om en klass att avråda. Däremot kan det ändå vara bra att ta ställning i varje enskilt fall. Om en elev t.ex. har varit sjuk eller haft extremt hög frånvaro där de missat stora delar av undervisningen kan det kanske vara ett alternativ.

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

Skapa din webbplats med WordPress.com
Kom igång
%d bloggare gillar detta: